Na své víkendové dovolené, o které jsem psal nedávno (pátek, sobota, neděle), jsem měl možnost vyzkoušet si na několika desítkách kilometrech Yamahu XJR. Podělím se tedy o své zážitky...
První věc, které si všimnete, jakmile přesednete na XJR ještě na místě, je hmotnost. Jakkoli papírově oba dva motocykly (XJR a CBF1000) váží téměř stejně, při manipulaci na místě máte pocit, že XJR je znatelně těžší. Také vás zaujme, nijak překvapivě, že vpředu kus motorky jaksi chybí. XJR, jako čistokrevný naháč, prostě končí o dost centimetrů dřív, než polokapotované CBF.
Kde najdete další rozdíl, je sedlo. Mám na svém CBF sedadlo přešité, změkčené, ale posaz na XJR je ještě o něco měkčí. Když už jsem u sedla, s posezem úzce souvisí také poloha stupaček. Ty jsou na XJR trošku výš (resp. spíš trošku blíž sedla), takže úhel zalomení kolen je ostřejší než u CBF. To pro mě bylo docela překvapením.
Po nastartování má XJR s CBF velmi podobný zvuk, ale jakmile XJR lehce zvýší otáčky, dostává se do zvuku lehké hvízdání, což je moc zajímavé a příjemné. CBF zůstává u svého tlumeného hučivého zvuku v podstatě pořád.
Při rozjezdu zjišťujete, že objem ničím nenahradíš, a tak zatímco CBF ožívá kolem 3000 ot./min, XJR už o 1000 otáček dříve. Vyšší točivý moment je na XJR prostě znát. Nicméně rozdíl není nijak propastný - u CBF prostě jen lehounce častěji řadíte, nicméně nijak zásadně to nevadí.
V prvních zatáčkách zjišťuji zajímavou věc, kterou si ověřuji i po přesednutí zpět na CBF (a o které jsem v nějakých recenzích také četl). XJR jde do zatáček výrazně ochotněji, než CBF. CBFko tak nějak musíte na začátku zatáčky trošku přemluvit, pomoct mu. Buď impulsem do řídítek, nebo pečlivým přenesením váhy. Pak už "krouží" v pohodě. To u XJR stačí pomyslet a už jste v náklonu. Ten rozdíl byl docela veliký, ale přisuzuji ho z velké části obutí - XJR mělo v podstatě fungl nové pneumatiky, zatímco ty mé již začaly ukusovat devátou tisícovku kilometrů a uprostřed začínaly mít plošku.
Další kapitolou jsou brzdy. CBF, v mém případě vybavené ABS, brzdí prostě dokonale, ať už použijete ruku nebo nohu. XJRko nebrzdí také špatně, ale rozdíl tu prostě je. Nicméně v případě kamarádova XJR mohl být (a asi také byl) rozdíl způsoben ne zcela rovným předním kotoučem.
Další poznatky již jen souvisí s chybějící kapotáží. Není zkrátka překvapením, že na naháči to fouká, a že je tam rychleji zima (mimochodem vyhřívané hefty na XJR byly moc příjemné). Neméně jasná věc je, že ve 130-140km/h už docela fouká a jízda za nějakým autem v turbulencích není úplně to pravé ořechové. V tomhle je kouzlo polokapotáže a také důvod, proč jsem jejím vyznavačem. :-)
Když své dojmy shrnu, tak CBFko:
- těží jednoznačně ze své kapotáže, která zajišťuje výrazně větší jízdní komfort
- lépe brzdí
- má pohodlnější posez (zejména s ohledem na úhel zalomení kolen)
XJRko pak
- má elastičtější motor (prostě objem ničím nenahradíš)
- měkčí a pohodlnější sedlo
- má možná lehce zajímavější zvuk
Komentáře
Pneu má 180 na cbf je 160 ,ale přišlo mi ,že má širší řídítka a těžiště víš tzn
,že moto padá do zatáčky s menším usilím.
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.