Vodná pumpa - vymieňa sa ?

  • Příspěvky: 63
  • Obdržená poděkování 3
Ahojte, ja len tak aby reč nestála. Aj som hľadal na fóre "vodná pumpa" ale nič. Je pravda, že som to s tým hľadaním nepreháňal :-)
Včera som menil chladiacu kvapalinu na moje CBF600 PC43 a tak sa mi naskytla otázka.
Mení sa na moto niekedy aj vodná pumpa? Napr. podobne ako na aute pri výmene rozvodov?
Aká je životnosť vodnej pumpy na takomto motocykli? Je to spotrebák bežne objednateľný?
Ak sa nevymieňa, dá sa tam riešiť napr. preventívna údržba formou pretesnenia?

Keďže jej mechanizmus /náhon/ je vlastne mazaný normálne zo strany motora motorovým olejom tak asi má možno "neobmedzenú" životnosť. Na rozdiel od auta, kde je to len na ložisku, ktoré je natlačené mazivom ale nie je mazané olejom. Stáva sa nejako, že prestane tesniť a klakne?
Dnes už skôr kochač a rovinkový strelec...
18. dub 2022 08:43 #1

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • Příspěvky: 57
  • Obdržená poděkování 2

Odpověděl danoous pro téma Vodná pumpa - vymieňa sa ?

Ahoj Martine,

pokusím se ti odpovědět, doufám, že to bude srozumitelné.

Vodní pumpa je hnaná od olejové pumpy. Na konci hřídele olejové pumpy je takový čep, který zapadne
do drážky na hřídeli vodní pumpy. Říká se tomu "dog-drive".
(viz obrázek v příloze dog-drive.jpg).

Olejová pumpa je hnaná řetězem od vstupního hřídele do převodovky, za spojkovým košem.
(viz příloha schema-pohon-olej-pumpa.jpg, je tam vidět na konci hřídele z olejové pumpy ten čep)
(dále příloha pohon-olej-pumpa.jpg, kde je již samotná foto jak pohon vypadá)

Což znamená, že olejová pumpa je kompletně celá umístěná uvnitř skříně motoru-převodovky.
Vodní pumpa je "vložená" z druhé strany, těsněná o-kroužkem a přišroubovaná 3-mi šrouby.
Část skříně vodní pumpy je uvnitř bloku a část je venku, kde jsou připojené hadice na víku vodní pumpy.
(viz příloha vodni-pumpa-1.jpg)

Rotor vodní pumpy s lopatkama je kovový a nemá se na něm co rozbít.
(viz přílohy vodni-pumpa-2.jpg  a  vodni-pumpa-3.jpg)

Měl jsem ji rozdělanou někdy v 70.000km a úplně zbytečně. Žádný průsak, natož únik oleje.
Takže jsem to zase složil a slouží jak má zase dál až do teď.

V části skříně vodní pumpy, která drží rotor s lopatkama, je gumove těsnění na pružině a je přitlačováno na keramický kroužek. Toto těsní chladící kapalinu, aby se nedostala do olejové náplně v motoru.
Je to řešení, které má dnes už snad každy, je to řešení, které je dlouhodobě osvědčené.
(viz příloha vodni-pumpa-tesneni.jpg)

Takže na nejakou preventivní výměnu vodní pumpy můžeš směle zapomenout, chci tím říct, že to opravdu není nutné. Rotor není plastovy a axiální zajištění také není nějak tvarové z plastu, jako na nekterých automobilových vodních pumpách. Zde je to nakonstruované úplně jinak.

Naše CBFka jsou skutečne blbuvzdorné stroje, které mají velké ambice na dlouhodobou službu.
Jediné, co se může pokazit na našich CBFkách je to, do čeho my začneme "vrtat"...

Obrázek je pro hosty skrytý.
Prosím přihlašte se nebo se registrujte pro její zobrazení.

.

Měj se,

Dan
10. zář 2022 22:01 #2

Tato zpráva obsahuje přiložené obrázky.
Prosím, přihlašte se nebo se zaregistruje, pro jejich zobrazení.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • Příspěvky: 42
  • Obdržená poděkování 3

Odpověděl Vikrs pro téma Vodná pumpa - vymieňa sa ?

Já jsem řešil průsak vodní pumpy sice na předchozí motorce transalpu 600. Ze spodu pumpy je otvor z kterého kapala chladící kapalina. Oprava gufera nebo o-kroužkem, to nepomůže protože propustilo právě to keramické těsnění ve vodní pumpě. Repliky nejsou, jedině celá origo pumpa cca 7500,-. Já potřeboval jezdit, tak jsem koupil jetou. Pak jsem měl možnost zkoumat tu moji vadnou. Opatrně rozlisovat a vyměnit to keramické hřídelové těsnění. Ale kde ho koupit!...... obešel jsem několik motoobchodů i autoobchodů a světe div se, po menší úpravě tam pasuje hřídelové těsnění vodní pumpy do škody favorit nebo i felicie, cena cca 120,- , pak zase opatrně složit a funguje dodnes.
11. zář 2022 09:46 #3

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • Příspěvky: 63
  • Obdržená poděkování 3

Odpověděl MartinCBF pro téma Vodná pumpa - vymieňa sa ?

Pánečku, tak toto je profi odpoveď aj s vedeckými podkladmi, ktoré ja rád...hlavne fotky z vnútorností :-)
K tej pumpe...ten hriadeľ, ktorý zapadá do hriadeľa olejového čerpadla a na druhej strane je "turbínka".
Ten hriaďeľ je len v klznom ložisku? Asi áno. Ono keď to nie je zboku namáhané napnutým remeňom ako pri autách tak to asi plne postačuje.
Ja mám km málo, na to že je to 2008 je tam okolo 35000km (je to SVK pôvod a aj podľa priebehu na STK to celkom vychádza).
Skôr mám do budúcna obavy aké poruchy môže priniesť zub času. (viď. pretrhnuté tesnenie na výstupe palivového čerpadla - kuriozita ale realita).
 
Dnes už skôr kochač a rovinkový strelec...
12. zář 2022 08:26 #4

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • Příspěvky: 57
  • Obdržená poděkování 2

Odpověděl danoous pro téma Vodná pumpa - vymieňa sa ?

Zdravim,

VIKRS:
ano, toto je jedina potencialni zavada na vodni pumpe. Ovsem neznam nikoho, kdo by resil takovou poruchu.
Ale nejsem servisak, cerpam ze svych zkusenosti a zkusenosti mych kamaradu.
Mevim, jakeho transalpa mas na mysli, XL600V se zacal vyrabet v roce 1987 uz s vodnim. Nemam tento nastudovany, tak nevim jak to tam presne vypada, ale predpokladam ze to principialne stejne.

MartinCBF:
ano, tak to je.
Ale nemusis se niceho bat. Je teda fakt,ze tvoje zavada s tesnenim na palivove pumpe je kuriozni. Docela by me zajimalo, zda toto resil i nekdo jiny.

Svou CBFku mam od nova (kupovanou 2011), takze znam podrobne jeji historii od zacatku. Ted mam na tachometru 94.150km a skutecne jsem neresil jedinou zavadu a delam jen udrzbu. Vse mam puvodni, krome brzdovych desticek, retezovych sad, svicek, filtru a vsechh naplni. Masina slape jako hodinky a je na ni 100% spoleh. Fungovala bezchybne ve vedrech, mokru, vlhku, bourkach, obcas i v nizsich teplotach (v horach). Tankoval jsem ledaskde (evropa-balkan) a nikdy zadny problem.
Nutno ale dodat, ze dostava nadstandartni peci a mimo garaz je jen pri jizde.

Nic mene, zub casu se urcite projevi na gumovych vecech (hadice, tesneni), a urcite se meco najde i dalsiho, ale je to jen stroj a je na nas jak se o nej budeme starat, on nam to pak vrati ve sve sluzbe.

Mejte se,

Dan
12. zář 2022 22:35 #5

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • Příspěvky: 63
  • Obdržená poděkování 3

Odpověděl MartinCBF pro téma Vodná pumpa - vymieňa sa ?

No ono práve preto sa zaujímam skôr o veci, ktoré by bolo treba čeknúť kvôli veku a nie kvôli km.
Moto má viac ako 14 rokov. Ale našťastie tých hadičiek (dôležitých pre funkčnosť) je tam minimum.
V podstate len jedna z čerpadla/nádrže do rampy. No a potom možno chladiaca sústava. Ale tie hadice nenesú zatiaľ známky starnutia.
Dnes už skôr kochač a rovinkový strelec...
13. zář 2022 11:52 #6

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Moderátoři: PacousDamon
Vygenerováno za 0.468 sekund