Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Honda CBF500: levný bike pro začátečníky

Tomáš Votruba
Diskuze (2)
Pokud patříte mezi začínající motorkáře a máte rádi klasiku, jste na správném místě. Jedna z novinek roku 2004 v podobě Hondy CBF500 nabízí vzhled velké motorky, výborné jízdní vlastnosti a všestranné použití. Za sto osmdesát tisíc se to vyplatí.

Pokud patříte mezi začínající motorkáře a máte rádi klasiku, jste na správném místě. Jedna z novinek roku 2004 v podobě Hondy CBF500 nabízí vzhled velké motorky, výborné jízdní vlastnosti a všestranné použití. Za sto osmdesát tisíc se to vyplatí.

Velký bike pro malé

Pod zkratkou CBF existuje několik modelů. Nejsilnější stroj představuje CBF600, který byl postaven podle konceptu "Just Fit" neboli "padne každému". Tento motocykl je připraven ve dvou provedeních - jako "nahatá" verze bez kapotáže s předním kulatým světlem a verze s polokapotáží. ovšem existují i další modely, uprostřed stojí CBF500 nahrazující dřívější model CB500, spodní hranici nabídky potom uzavírá CBF250. Díky českému importérovi Honda jsme měli možnost vyzkoušet pětistovku CBF500, která je ideálním stupínkem pro ty, jež nemají odježděny potřebné kilometry na "velké motorce", ale zároveň nechtějí slevit ze vzhledu "velké motorky".

Nová generace této douválcové pětistovky dostala do vínku několik optických změn, které ji učinily dospělejší a troufalejší. Oproti CB500 má novinka přepracovanou zadní část, která je shodná se starší sestrou CBF600 - všimněte si hlavně zadního světla s integrovanými blikači a specifických držáků pro spolujezdce. Pětistovka "zdědila" i nerezovou koncovku výfuku a litá kola o rozměru 120/70-17 vpředu a 160/60-17 vzadu, čímž se designově přibližila velkým naháčům jako je třeba Hornet. Motocykl se prodává ve stříbrné, modré a černé, právě poslední možnost se mi zdá pro tuto kategorii nejvhodnější, černá zkrátka patří ke klasickému naháči jako červená k Ferrari. Motorka tak vypadá nejvíc "rebelsky".

Raubíř nejen do města

Posez je příjemně vzpřímený a podobný větší šestistovce, i když zprvu se vám motorka bude zdát podstatně menší a taky lehčí, což je v hustém městském provozu jedině dobře. Právě zde se cítí dvouválcová pětistovka jako ryba ve vodě, jedná se o jeden z nejrychlejších dopravních prostředků do města. Naladění podvozku je spíše tvrdší, jednoduchý páteřový rám tedy ani v rychlých zatáčkách neztratí svou stabilitu a je příjemně tuhý.

Jistotu při dynamické jízdě umocňují také dostatečně široké pneumatiky, o kterých si dřívější model CB500 a také leckterá současná konkurence může nechat zdát. Motorka se nebojí ani větších náklonů, vaším jediným limitem pak budou nízko umístěné stupačky. Brzdy jsou účinné, byť je vepředu pouze jediný kotouč. Lepší nástup by ale neškodil. K mání by mělo být i ABS, ale na webu jsem výši příplatku bohužel nenašel. Pokud informaci zjistím, článek můžu později doplnit. Většinu času z týdenní porce kilometrů jsem absolvoval se spolujezdcem, který si na žádné větší nedostatky nestěžoval. Sedlo je široké a pohodlné tak akorát.

Díky tomu lze s CBF500 absolovovat i delší trasy, nemusíte se bát ani dálnice, avšak vzhledem k absenci kapotáže na vás bude trošku "foukat". Jízda nad 140 km/h je určena pouze majitelům dostatečně odolného krčního svalstva. Teoreticky můžete jet až 180 km/h, v této rychlosti už kolem vás tančí uragán. Nejpříjemnější jízdu zažijete při proplouvání okresek rychlostí okolo 90 km/h.

Točivý dvouválec

Motor vychází pouze s malými změnami z předchůdce CB500, jde o kapalinou chlazený dvouválec s největším výkonem 42 kW/57 koní při 9500 ot./min a točivým momentem 44 Nm při 8 000 ot./min. Motorka jede už od 3 000 otáček, točivý moment je rozložen v celém spektru otáček. Na sedmi tisících Honda výrazně ožije, při předjíždění je tedy vhodné držet motor nad touto hranicí. Zhruba v deseti tisících ovšem znatelně ochabne, na to je třeba dát si také pozor. Jelikož jde o dvouválec, nemusíte se bát řadit dříve a jezdit tak spíše na "krouťák". Příjemnou kulisou je mírně bublavý zvuk motoru.

Motor jinak poskytuje na svůj objem velmi uspokojivé zrychlení, obzvlášt na prvních pět rychlostních stupňů, šestka už tak netáhne a je udělána spíše do rychla. Šestistupňová převodovka pracuje kultivovaně, při řazení se tedy nedočkáte žádných výrazných zvukových projevů. Občas jsem měl problém s hledáním neutrálu, který jsem občas při řazení z dvojky dolů přeskočil. Suchá hmotnost motorky se pohybuje okolo 183 kilogramů, její nízká stavba ulehčuje manipulaci a rozhodně se jí nemusí bát ani ženy-motorkářky.

Více než dobrá

Abychom byli kompletní, musíme ještě zmínit přehledné kruhové přístroje - mají digitální počítadlo kilometrů a také kontrolku paliva. Bohužel chybí hodiny, což je škoda. Pod sedlem spolujezdce naleznete prostor na nejnutnější nářadí, rozhodně nejde o nic extra. Ve výbavě by mohl být i centrální stojánek.

Honda CBF500 jinak nemá žádné vážnější chyby, oproti modelu CB500 nebylo co zkazit. Nový model nabízí dospělejší vzhled, lepší jízdní vlastnosti a celkově modernější koncepci. Jde o všestrannou motorku pro každý den, na které může jezdit opravdu každý. Za částku 179.900 Kč je to rozhodně dobrá volba.

Technické údaje - Honda CBF500
Motorřadový dvouválec 499 cm3
Výkon42 kW (57 koní) při 9 500 ot./min
Točivý moment 44 Nm při 8000 ot./min
Převodovkašestistupňová
Brzdy1 x 296 mm (přední), 240 mm (zadní)
Pneumatiky120/70-17 (přední), 160/60-17 (zadní)
Hmotnost183 kg (bez náplní)
Nádrž19 l
Maximální rychlostcca 180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h5,1 s
Cena179 900 Kč

Tomáš Votruba
Diskuze (2)